De waterpijp wordt steeds populairder in Nederand

Er is geen twijfel meer over mogelijk, de waterpijp heeft zijn weg gevonden in de Nederlandse cultuur. Waar je vroeger nog geen enkel shisha lounge tegenkwam in Nederland stikt het er inmiddels van. Vooral bij de grote steden is het erg populair. Ze worden steeds groter en luxer. Je kunt het zien als een echte club, maar dan puur om waterpijp te roken. Waar komt deze trend toch vandaan? Wie zijn de doelgroep van deze zogenoemde waterpijpcafé’s? En wat kost het nou om een avondje aan de waterpijp te lurken in een speciale waterpijpbar? In dit artikel gaan wij er dieper op in.

Waterpijpcafé

Waar komt deze trend vandaan?

Het is allemaal begonnen in Amerika en Duitsland. Hier werd het fenomeen shisha lounge een steeds groter begrip. Ze kwamen als paddenstoelen uit de grond en veroverde stad na stad. Het ene na het andere succes werd geslagen en ze bleven maar komen. Het werd als maar populairder en ze werden steeds luxer. Het aanbod nam toe, de extra dingetjes zoals drankjes, hapjes en luxe lounge banken werden als maar groter. Steeds meer mensen kwamen in aanmerking met de waterpijp en/of shisha en voila. Voor je het wist was er een nieuwe trend ontstaan. Het kon niet anders dan dat deze ook naar Nederland zou overwaaien. In Nederland zijn er inmiddels al meer dan 150 shisha lounges te vinden. Dat is best veel voor ons kleine landje en het aantal is als maar stijgende. Waar je vroeger 0 lounges had, heb je er nu dus 150! Vooral in de grote steden kun je er soms wel 10 vinden in een enkele stad. Dan praten we natuurlijk over shisha lounge amsterdam, shisha lounge rotterdam, shisha lounge nijmegen, shisha lounge eindhoven, shisha lounge arnhem, shisha lounge den haag en andere grote steden. En zo is dus de ware hype en/of trend van de waterpijp, waterpijpcafé’s, waterpijpbars en shisha lounges ontstaan.

Wat is de doelgroep?

De doelgroepen verschillen nogal per land. In Duitsland zie je bijvoorbeeld veel netter geklede mensen in een lounge. Hier wordt je niet zo maar binnen gelaten met een trainingspak aan. Je zult er ‘fatsoenlijk’ uit moeten zien. En natuurlijk is het alleen voor volwassen mensen, onder de 18 jaar wordt je geweigerd in een lounge. De doelgroep is dus heel variant, van 18 jaar tot een jaartje of 30 a 35. Je ziet niet heel veel volwassen mensen die van de waterpijp houden. In Nederland is de trainingspak cultuur juist de doelgroep van de lounges. Het wemelt er van en je zult er geen mannen of vrouwen in pak aantreffen. Maar geef eerlijk toe? Een trainingspak zit toch ook heerlijk! Kortom, de doelgroep is dus man/vrouw tussen de 18 tot 35 jaar. De jong volwassenen kunnen we deze doelgroep ook wel noemen. En zeg nou zelf, toen jij 18 jaar werd was je toch ook benieuwd hoe een shisha lounge er van binnen uitzag en of het echt zo chil is als iedereen beweerd?

Wat kost een gemiddeld avondje?

Wat wij Hollanders natuurlijk heel erg interessant vinden is wat het nou kost. Wij gaan in onze berekening uit van één enkele persoon die één sessie gaat houden en daar een hapje en drankje bij besteld. Want we willen wel dat extra luxe gevoel hebben en van alle gemakken voorzien worden. We beginnen bij het begin, de entree is altijd gratis. Het kost dus niets om binnen te komen. Bij binnenkomst bestellen we een waterpijp met de smaak blueberry. Klinkt lekker tropisch, luxe en verfrissend. Dit kost ons 10 euro, voor de waterpijp met het smaakje en de kolen. En zij maken hem natuurlijk klaar voor ons. Tijdens de waterpijp sessie bestellen we twee redbuls, de sessie duurde ongeveer 30 minunten tot 45 minuten. En omdat ik dorst had nam ik dus twee blikjes redbull deze koste samen 6 euro. Om voor de pure luxe te gaan, nam ik ook een fruitschaaltje erbij. Er zat verrassend veel fruit op en ook gevarieerd fruit. Dus niet enkel een stukje banaan en appel, maar ook aardbeien, ananas, kiiwii en mango. Erg lekker, dit koste een kleine 8 euro. Dan komen we nu bij onze berekening:

We gingen dus voor een waterpijp met een lekker smaakje blueberry, 2 blikjes redbull en een fruitschaal.
Waterpijp = 10 euro.
Drinken = 6 euro.
Fruitschaal = 8 euro.
Dit komt dus op een totaal van 24 euro, maar dan heb je wel twee keer drinken, een eigen waterpijp en een luxe fruitschaal.
De ene zal zeggen, voor 24 euro kun je een eigen waterpijp kopen en onbeperkt shisha roken. De ander zal zeggen, een luxe avondje uit. Voorzien van alle gemakken en luxe en maar 24 euro kwijt. Dat verschil per persoon. De gemiddelde waterpijp sessie ligt dus wat goedkoper, dan bestel je natuurlijk maar één keer drinken, deel je bijvoorbeeld de waterpijp met een mattie en neem je geen luxe fruitschaal. Dan zal je rond de 10 a 12 euro per persoon kwijt zijn. Dat scheelt alweer de helft.

Afsluiting

De waterpijp en shisha lounges winnen steeds meer terrein in Nederland. Inmiddels is het al niet meer weg te denken uit de steden en kun je overal een waterpijp aanschaffen. Er zijn zelfs speciale winkels die puur en alleen de waterpijp en producten die erbij horen verkopen. En een avondje waterpijp roken in een luxe lounge hoeft niet duur te zijn.

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

This div height required for enabling the sticky sidebar
Ad Clicks : Ad Views : Ad Clicks : Ad Views : Ad Clicks : Ad Views : Ad Clicks : Ad Views : Ad Clicks : Ad Views : Ad Clicks : Ad Views : Ad Clicks : Ad Views : Ad Clicks : Ad Views : Ad Clicks : Ad Views : Ad Clicks : Ad Views :